Sambassadeur

Sambassadeur är ett band som säkert inte är någon ny bekantskap för alla, deras första album släpptes ju faktiskt så tidigt som 2005. För mig är det dock en ganska ny upptäckte som kom i samband med deras nya platta, Migration. Efter några veckors genomlyssning och en hel del repeat i Media player har jag inget problem med att säga att de är det bästa som hänt indiepop-scenen och sverigepop i allmänhet på väldigt, väldigt länge. Kombinationen starka och behagliga melodier tillsammans med sångaren Anna Perssons lätt viskande och lugna röst är oslagbar och mycket tillfredsställande. Trevliga utan några som helst skavanker och en härlig variation av lugna och lite snabbare melodier, och sångarens omväxling mellan lite ljusare och mörkare röst. En oerhört, vackert och tilltalande musik och jag kan inte bestämma mig om jag bara vill lägga mig ner och njuta eller upp och dansa. Den träffar rakt in i hjärtat där den hör hemma, oavsett om det är kallt och ruskigt regnoväder en trist höstdag eller en varm och vacker sommarkväll där du vandrar hem genom natten.

Annat som är charmigt och tilltalande med bandet är deras totala vägran att ändra ljudet som de vill skapa och åstadkomma. Röster har höjts hos många om att till exempel sångaren borde sjunga starkare, något som bandet aldrig skulle acceptera. De vill inte nå framgång till vilket pris som helst, vilket är trevligt att se i dessa tider när de flesta gör allt för sin stund i rampljuset. Ett grymt trevligt band som jag tror kommer spelas ganska oavbrutet hemma hos mig den kommande tiden.

Träffarna på youtube är ytterst få, något som även det till viss del är tilltalande. Den som suktar efter mer föreslås surfa in på deras Myspace. Där rekommenderar jag att ni kollar in låten "Final say".




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0