Big in Japan

Vissa dagar borde man inte ens gå upp ur sängen. Att försova mig men ändå ta det ordinarie transportalternativet till skolan är bland det värsta jag vet. Jag behöver min dusch, några lugna minuter med sportbilagan vid frukostbordet och tandborstning framför text-tv. Idag väcktes jag en halvtimme försent men ändå i tid för att med stress kunna hinna med bilen. Allt som oftast är det mitt samvete som tvingar mig att komma i tid trots att det ur vissa aspekter hade vart bättre att ta nästa chans med bussen. En stressad morgon kryddat med att inte känna sig helt fräsch, irritation, skumma lärare och även nedklädd dagen till ära kan i värsta fall förstöra stora delar av dagen.


Vid dessa tillfällen är bästa knepet, föga oväntat, att lugna ned sig med lite musik och avslappning. Idag valde jag den tidigare Libertinesbasisten John Hassalls nya band Yeti. Deras första och hittills enda album (eller om det är någon form av EP) ,som märkligt nog endast släpptes i Japan förra året, håller mycket hög klass. Dessutom är åtminstone ett par av låtarna, bland annat den mest kända "Never lose your sense of wonder", så gamla som från 2005. Kanske har de haft svårt att slå igenom, vad vet jag?! Nu har jag dock hört att de har planer för att släppa nytt ganska tidigt detta år, väntar med spänning.


Likheter med Libertines och Babyshambles kan höras. Kul och intressant är även att varje bandmedlem tydligen inför sina egna influenser och typ av favoritmusik i musiken och skapar Yeti-ljudet. Allt från Beatles, olika former av teatermusik, elgitarr och lite Led Zeppelin-stuk.

Som vanligt får ni lite smakprov.


Kommentarer
Postat av: Emil

Lät bra, man hör vissa klara likheter med de båda nämnda banden men de når ändå inte upp. För det krävs det någon som Pete;)
Big in Japan som förövrigt var popgruppen Alphaville:s debutsingel på plattan "Forever Young" från 1984. Samma platta innehöll ju även låten "Sounds like a melody" som faktiskt kom etta på den första Trackslistan som sändes den 8 september 1984. Lite kul nördkuriosa såhär från nån som har tråkigt en torsdagkväll=)

2008-01-17 @ 23:38:11
URL: http://emilo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0