World trade center

En av filmerna om terrorattackerna 11:e september. En ganska enkel handling där man får följa två st poliser som fastnar i samband med ett av de många rasen och deras förtvivlade familjer. Den beskriver ganska bra hur hemskt det måste ha varit på plats när planen kraschade och man kände verkligen smärtan hos de drabbade. Förskräckelsen i hela USA var ganska tydlig. Dock tycker jag att filmen aldrig tog riktigt fart, huvudpersonerna sitter fast större delen av filmen och det händer i stort sett ingenting. Det riktiga engagemanget uteblev. Dessutom får deras fruar och deras förtvivlan stor plats i filmen vilket väcker känslor, men även här fattas djupet och en riktigt intressant historia. Dock väldigt bra och rejäla skådespelarinsatser, de höjer verkligen upplevelsen. Kan inte heller förstå hur endast 20 personer blev räddade ur katastrofområdet.

Sevärd film men inte mer än så. Jag föredrar helt klart den andra filmen på samma tema, United 93. Där kan man snacka om att bli berörd. Påverkade mig i väldigt mycket större utsträckning. Hade väntat mig klart mer från denna.
 

Kommentarer
Postat av: Emil

Det som är mest ögonbrynshöjande med denna film tycker jag annars är att det är Oliver Stone som regisserat. Att han som är så antipatriotisk man kan bli gjorde en patriotfilm i det högsta laget. Intressant=)

2008-01-13 @ 22:57:54
URL: http://emilo.blogg.se
Postat av: J

Sant. Hans filmer brukar ju snarare vara kritiska mot både det ena och det andra i USA.

2008-01-14 @ 19:24:19
URL: http://inbetweener.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0