The Kooks - Konk

En magisk debutplatta ger självklart skyhöga förväntningar på nästföljande album. I fallet The Kooks motsvaras förväntningarna på nya skivan helt och hållet, vilket egentligen är ganska konstigt då man jämför med deras första platta som är briljant rakt igenom. Jag gick in med inställningen att det är i stort sett omöjligt, åtminstone enligt min mening, att kunna toppa mästerverket Inside In/Inside Out. Det medförde att jag inte riktigt kunde uppskatta den första genomlyssningen fullt ut, men efter några dagar kan jag bara konstatera att Konk är grym. Den kommer antagligen inte väcka lika mycket känslor och engagemang hos mig som Inside In/Inside Out har gjort men ändå en självklar plats i mp3:n en lång tid framöver. Just att de klarar av att hålla en jämn hög nivå under hela skivan är riktigt imponerande och något jag även reagerade på vid debutplattan, starkt rakt igenom. Enkla men underbara popmelodier tillsammans med sångaren Luke Pritchards charmiga röst är oemotståndligt och placerar sig i hjärtat. Jag kan inte annat än älska detta band, så sjukt jävla bra! Lycklig.


Jag hittade för övrigt en ganska skön beskrivning av dem levererat av redaktören för Nöjesguiden, Carl Reinholdtzon-Belfrage: "Ett Babyshambles för den intelligenta generationen."

 

Två låtar från nya skivan:


Always where I need to be


Mr. Maker

Kommentarer
Postat av: Emil

Jag skäms! I ett par månader nu har jag haft en låt i mitt bibliotek från The Kooks och varje gång den spelats tänkt; de här ska jag fan kolla mer på. Jag har dock alltid skjutit upp på det men fan vad jag gått miste om nåt. Låter helt suveränt=)

2008-03-25 @ 21:11:35
URL: http://emilo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0