Om att vara ett föredöme men kanske inte vara helt mogen för det. Alltid.

Okej, jag hade ju lovat mig själv att släppa jobbet mera på min fritid och inte blogga om det. Det går dock inte att komma ifrån att det tar upp väldigt mycket tid och engagemang, men så länge jag känner att det är utvecklande för mig själv som person, vilket jag gör, får det helt enkelt ta upp tid. Så mycket intryck måste luftas för att inte gå till spillo.


I positionen som jag befinner mig i, jag är ju ändå vuxen på skolan, måste jag givetvis tänka på allt jag gör och säger. Ett lätt litet misstag kan leda till snedsteg . Snedsteg som kan synas längre fram i ungdomarnas liv. För faktum är att jag formar deras framtid. Lite makt forsar genom ådrorna. Skön känsla. Att kunna förändra åsikter och tankesätt till något mer positivt och obegränsat. Jag ska vara ett föredöme. Allt som oftast gillar jag det, nästan njuter av det. Samtidigt är det en helomvändning som gått fort. För bara några månader sedan hade jag inget sådant egentligt ansvar. Jag behövde inte i lika stor grad tänka på vad jag sa och en något slappare attityd mellan varven fungerade om jag kände behov utav det. Nu sitter jag i liknande situationer i matsalen, cafeterian och lektionssalarna, men jag kan ju inte direkt sitta och halvslumra eller dagdrömma mig bort i någon förlorad värld. Enorm utveckling för mig själv. Att vara ett föredöme, vilket man på sätt och vis automatiskt blir genom att jobba med yngre personer, är en oerhört uppfriskande känsla. Vi skapar en bättre värld. Dock tär det på krafterna och vid vissa tillfällen faller man lätt tillbaka i gamla fotspår. Inte alltid helt lyckat att dra dåliga, smaklösa vitsar i fel tidpunkt eller smågnabbas lite med någon profil. Egentligen är kanske inte mina erfarenheter och mitt kunnande tillräckligt stort för att kvala in under föredöme, inte ständigt åtminstone. Men det stärker och utvecklar mig så otroligt, att jag inte kan annat än trivas.


Behovet av att släppa tyglarna växer sig större vilket ger ökat anspråk på äventyr och lite leva livet under tillfällena som ges. Släppa loss och bara vara, utan att tänka efter alla gånger. Vild och sofistikerad. Gärna på samma gång, bästa kombinationen kanske.


Inlägget blev nog inte riktigt som det från början var planerat, bättre eller inte vill jag inte yttra mig om. Detta känns inte som rätt forum för ändringar, det får bli lite som det blir helt enkelt. Följaktligen intetsägande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0