Svensk indiepop

Tack vare myspace har jag på senare tid kunnat utöka mitt egna förråd av svenska indiepopgrupper, för många finns det, alternativt har funnits, ute i landet. Trevligt att kunna blanda det typiskt brittiska soundet med inspirerad svensk dito.

Gruppen med det sköna namnet Southside Stalkers ifrån Stockholm har levererat den sköna låten Five.



Friska Viljor har bland annat varit förband åt The Shout Out Louds och spelat en hel del i både Storbrittanien och Tyskland. Inte för att jag är någon jättestor supporter till falsettsång men.. Tyvärr endast en inspelning från någon festival.


Popsicle var en grupp från Norrland som var populära och kända under 90-talet, notera att sångaren är bekante Andreas Mattsson. Denna låt blev en stor hit, till och med tillräckligt stor för att spelas i ZTV, för visst är det deras symbol uppe i hörnet?!


The Plan bildades av Broder Daniel-medlemmen Theodor Jensen, och är nu ensam kvar i detta projekt vad jag har förstått.


Som ni ser kan man hitta bra musikers tidigare projekt, jag hittade även ena halvan av The Knife's tidigare band, Honey is cool, som dessutom har haft Håkan H som trummis. Fast den musiken har jag aldrig förstått mig riktigt på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0