Senaste i raden

De senaste veckorna har jag läst två böcker med lite liknande budskap. Död zon av Stephen King och Försvararen (The street lawyer) av John Grisham. Båda huvudpersonerna följer sina värderingar till punkt och pricka och offrar sig verkligen för det de tror på. Att göra det rätta. I Kings roman råkar John ut för en fruktansvärd bilolycka och hamnar i koma i 5 år. När han vaknar upp märker han snabbt att han kan se in i folks framtid. När han möter en politiker som kommer bli president och starta ett tredje världskrig. Knivig situation, han måste ju helt klart agera. Han frågar folk om de hade tagit möjligheten att döda Hitler om de hade fått chans till det.

Advokaten i Grishams roman väljer bort sin lysande karriär mot de hemlösas försvarare. Att välja bort pengar och ett liv fyllt av glamour och lyx för att hjälpa de som verkligen är i behov av det är storslaget.

Inte de bästa böckerna och långtifrån några som kommer sätta sig i minnet men det är alltid trevligt och upplyftande att läsa om personer som jobbar för en god sak och verkligen sliter för sina värderingar. Det ger en smula hopp för mig när jag vandrar i vårt själviska samhälle.

Kommentarer
Postat av: Emil

Är det din första Grisham du läst? Han levererar alltid, hög klass=)

2008-01-31 @ 20:20:10
URL: http://emilo.blogg.se
Postat av: Johan

Nej, Grisham är jag väl bekant med sedan tidigare och dessutom ligger det ännu en signerad honom på väntelistan.

2008-02-01 @ 16:59:05
Postat av: Emil

Nice, han var min klara favorit för ett par år sedan=) Är dags för en honom igen känner jag!

2008-02-01 @ 20:37:18
URL: http://emilo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0